Jednym z problemów edukacji jest brak rozwijania umiejętności uczenia się. Wielu uczniów bardzo często uczy się wyłącznie do sprawdzianów, a po ich zaliczeniu większość materiału zapomina. Badania potwierdzają, że adekwatnie dobrana metoda wspomagająca proces gromadzenia i przechowywania wiedzy, może przyczynić się do poprawy efektów uczenia się i do skrócenia czasu nauki od 2 do 3 razy.
Pytanie: jak pomóc dzieciom w nauce — dotyczy zarówno uczniów, którzy odnoszą sukcesy edukacyjne, jak i tych, którzy ponoszą porażki, czyli nie chcą, bądź nie potrafią się uczyć. Jedną z ważniejszych przyczyn niepełnego wykorzystywania własnych możliwości jest nieefektywne przyswajanie wiedzy. Efektywności tej można się jednak nauczyć! Efektywne uczenie się to umiejętność poruszania się w gąszczu informacji, szybkie przyswajanie, przechowywanie i odtwarzanie tych informacji, które w danym momencie są potrzebne. Badania pokazują, że czysto akademicka forma nauki odpowiada tylko na potrzeby 30% osób, pozostałe 70% woli inne style uczenia się (Dryden, Vos, 2000).
Cel główny:Wypracowanie umiejętności szybszego i bardziej efektywnego przyswajania wiedzy przez uczniów:
Cele szczegółowe:
Program warsztatów (4 godziny zegarowe):
1. Jak uczyć się skuteczniej? Czym jest pamięć i jak funkcjonuje?
2. Jaki styl uczenia się posiadam?
3. Techniki pamięciowe w nauce:
4. Mapy myśli i graficzne notatki.